Този блог е с научна цел. Създаден е от студенти в СУ "Св. Климент Охридски", специалност "Социални дейности", III. курс.

Какво е набиране на персонал?

Набирането на персонал е от функциите на управлението на организацията, част от дейностите по осигуряване на човешките ресурси. Набирането е пряко свързано с подбора, но е важно да се отбележи, че без набиране не е възможно да стигне до подбор. Основната цел на набирането на персонал е създаването на необходим резерв от кандидати за всички длъжности в една организация, от които впоследствие ръководството да има възможност да подбере най- подходящите служители. Работата по набиране на персонал като обем зависи главно от разликата между наличната работна сила и бъдещите потребности на организацията, свързани с нея ( работната сила).
Набирането на персонал е една от основните управленски функции, защото от правилното му провеждане гарантира постъпването в организацията на висококвалифицирани кадри, отговарящи на изискванията на работа и спецификата на дейностите от дадената организация. Качественото провеждане на набиране и подбор гарантират по- добра адаптация на новопостъпилите служители. Трябва да се отбележи, че набирането и подбора са различно дейности, но те са етапи от един цялостен процес, в който набирането е необходимата стъпка, за да се премине към подбор на кандидатите.
За да стане по- ясно можем да изградим следната схема, от която ще се види какво точно е мястото на набирането и от какво значение е то за управлението на човешките ресурси.

Набиране > Подбор > Назначаване

В основната си част управлението като дейност се основа на общи принципи, които важат за всяка организация, то типът на институцията и спецификата на нейната дейност оказват влияние върху  реализирането на отделните управленски функции.[1] Организациите за социална работа са от типа организации, предлагащи услуги и са ориентирани към клиенти/потребители със специфични потребности, нужди и потребности- от битово, социално психологическо и т.н естество. В този тип организации работят специалисти със специфични знания и умения. Те трябва да притежават адекватна подготовка за практикуването на професията, трябва да притежават и специфични умения умения, проектиращи се от пряката работа със клиенти/ потребители- „ наблюдателност, комуникативност, емпатия, способност за анализ и обобщаване на информацията, документирането и други".
В този смисъл общата управленска рамка за провеждането на дейностите  набиране и подбор, трябва се концентрира в зависимост от спецификата на работата на специалистите в дадената организация като най- много ще се наблегне върху формулирането на изискваният за техните знания и качества.





Няма коментари:

Публикуване на коментар